Software house dla marketingu i e-commerce

  • +48 663 792 871

Wyceń projekt
Menu Close

5 kluczowych wskaźników e-commerce. Czwartego nie mierzysz!

E-commerce jak każdy biznes to jest matematyka.I lepiej żebyś tę matematykę zna lepiej niż twoi konkurenci. Jest 5 takich kluczowych wskaźników, nad którymi powinineś całkowicie panować. Musisz widzieć, jak je mierzyć i śledzić je systematycznie, inaczej nie będziesz wiedział czy wprowadzasz dobre zmiany, czy też nie.

Częstotliwość zakupów (Purchase Frequency, F)

Częstotliwość zakupów, czyli lojalność klientów, można policzyć i powinieneś znać tę liczbę. W czasach wysokich kosztów pozyskania klienta, lojalność jest czymś, co odróżnia sklepy rentowne od nierentownych. Od czego zależy lojalność e-commerce?

  • jakość twoich produktów.
    • Sprawdź klientów, którzy wracają — co kupili za pierwszym razem?
    • Sprawdź klientów, którzy nie wracając — co kupili za pierwszym razem?
  • Doświadczenie klienta
    • wspaniały poziom obsługi klienta, darmowe zwroty, dotrzymywanie obietnic
    • model subskrypcyjny
    • programy lojalnościowe
  • Marketing
    • remarketing
    • kampanie marketing automation — podejście segmentowe. Zwracamy uwagę na segmenty osób ze względu na częstotliwość ich zakupów. Przejścia, jakie stopniowo chcemy osiągnąć to:
      • F0 –> F1: osiągnięcie pierwszego zakupu
      • F1 –> F1: osiągnięcie drugiego zakupu (problem tzw. one-time buyers)
      • Fn –> Fn’: utrzymanie lojalności klienta wielokrotnego
    • Analiza cyklu życia klienta.

Nawet jeśli sprzedajesz jeden produkt lub masz produkty kupowane okazjonalnie (np. suknie ślubne), to nadal są rozwiązania, które możesz zastosować (np. produkty komplementarne, zakupy na prezent, program poleceń). Kluczem jest poznanie swoich klientów i zaoferowanie im tego, czego potrzebują.

Średnia wartość zamówienia (Average Order Value, AOV)

Wystarczy spojrzeć do Analytics.

Liczba kupujących (Number of Customers, C)

Wskaźnik konwersji (Conversion Rate, CR)

Wskaźnik konwersji to procent odwiedzających twój sklep, które dokonały zakupu. Jeśli więc sklep odwiedzi sto osób, a jedna z nich dokona zakupu — twój wskaźnik konwersji w tym przedziale czasu wyniósł 1%. ALE _ MIERZENIE KONWERSJI NA INNYCH ETAPACH, INNE CELE KONWERSJI JAK PODANIE MAILA TELEFonu

Zagrożenie płynące z niskiej konwersji:
brak ROI (zwrotu z inwestycji na reklamach) –> przepalanie pieniędzy –> utrata płynności finansowej -> ogłoszenie upadłości biznesu

Aby podnieść konwersję, musisz przede wszystkim zrozumieć, co obecnie ją obniża. Zacznijmy od tego, co wpływa na konwersję…

  • Onsite optimization: budowanie zaufania, błędy techniczne, mobile, łatwość nawigacji.
  • Marketing automation: budowanie lejka zakupowego, ratowanie porzuconych koszyków, odzyskiwanie utraconych klientów, sprzedaż krzyżowa i wiele innych.
  • Komunikaty, ceny, oferta: potrzebne jest zrozumienie klientów.

Liczba klientów jednorazowych (One-Time Buyers)

Tego wskaźnika nikt praktycznie nie liczy. Niewielu menedżerów sklepów internetowych wiem, kim są klienci jednorazowi i potrafi powiedzieć, ilu ich jest. Zazwyczaj jest to między 85% a 95% kupujących. To pokazuje skalę problemu. I jeśli tylko 9-10% klientów wraca do ciebie, aby kupić ponownie, pomyśli jaki masz ogromny potencjał w klientach jednorazowych.

Poradzenie sobie z problemem one-time buyers decyduje często o rentowności sklepu.

Znaj swoje liczby, ponieważ tylko wtedy będziesz mógł nad nimi efektywnie pracować. Musisz zdefiniować swoje cele, np. zwiększyć średnią wartość koszyka o 25%. Dzięki temu będziesz mógł zyskać przewidywalność, a przewidywalność w biznesie jest bardzo ważna. Przewidywalność to wiedza, że za każdym razem, kiedy zainwestujemy 10 tys. zł w reklamę, wygenerujemy marżę netto na poziomie 70-80 tys. zł. Przewidywalność to też wiedza, jakie będą minimalne przychody naszej firmy za 2 miesiące od dzisiaj. Taka przewidywalność powoduje, że zupełnie inaczej podejmujesz decyzje o inwestycjach.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy